субота, 13. фебруар 2021.

SLUŽITI GOSPODU

(PEC Beograd, 27. januar 2021. četvrtak, on line)

(IsNav 24:15-18) “Ako li vam nije drago služiti Gospodu, izaberite sebi danas kome ćete služiti: ili bogove kojima su služili oci vaši s one strane reke, ili bogove Amoreja u čijoj zemlji živite; a ja i dom moj služićemo Gospodu. A narod odgovori i reče: Ne daj Bože da ostavimo Gospoda da služimo drugim bogovima. Jer Gospod Bog naš, On je izveo nas i oce naše iz zemlje misirske, iz doma ropskog, i On je učinio pred našim očima one znake velike, i čuvao nas celim putem kojim idosmo, i po svim narodima kroz koje prođosmo. I Gospod je isterao ispred nas sve narode i Amoreje, koji življahu u ovoj zemlji; i mi ćemo služiti Gospodu, jer je Bog naš.”
Dakle, knjiga Isusa Navina završava dobro. Ostareli Isus Navin, odlazi kod svog Stvoritelja, ali pre toga on sazvao Izrailjce i suočio ih sa izborom između Boga Gospoda i idola iz zemlje u koju su ušli, narod je odlučio izjednačujući svoj izbor za Isusovim.
Ovi stihovi, ove reči, su reči svakog od nas, koji se odlučio da sledi Gospoda.
Jaki smo na reči, i brzi kad treba da se da reč.
Mnogo kasnije od ovog vremena, Petar je uveravao Isusa – ako te svi napuste, ja neću. Od tog trenutka, do trostrukog gaženje reči, prošlo je samo nekoliko sati.
Isto se desilo sa Izraelcima.
Bog ih je poslao u Hanan, zapovedio im da isteraju stanovnike Hannana, da ga u potpunosti zauzmu i da žive u, obećanom, blagostanju. Dao im je sve što je potrebno da taj zadatak bude uspešno obavljen, bio je sa njima sve vreme dok su se držalo njega, i ...
Čak sedam puta u prvom poglavlju, knjige o sudijama, spotičemo se o reči “i ne izgna” ...
sud 1:27        A Manasija ne izagna ... i Hananeji stadoše živeti u toj zemlji.
Sud 1:28        A kad ojača Izrailj, udari na Hananeje danak, ali ih ne izagna.
Sud 1:29        Ni Jefrem ne izagna
Sud 1:30        Zavulon ne izagna stanovnike
Sud 1:31,32   Asir ne izagna stanovnike ... nego Asir življaše među Hananejima,
Sud 1:33        Neftalim ne izagna ...
 

Da se zaprepastiš, i da se zapitaš, šta se desilo u glavama tih ljudi, i šta se desi, pa tako olako pređemo preko reči koje smo dali Bogu, i preko reči koju je On nama dao.

Ono što je očigledno je su Izraelci pokazali visok stepena tolerancije prema Hananejcima. Možda je samilost bila glavni pokretač, a možda i pohlepa, a možda i zadivljenost narodima koji su živeli u čvrstim gradovima, imali svoju kulturu i društveni život.

Može se reći da su bili mnogo ispred svog vremena jer je princip miroljubive koegzistencije, tek u savremenom svetu postao od najviše ciljeva u međunarodnim odnosima. Ako vam je ovo previše rogobatni izraz, evo sinonima za to “živi i pusti druge da žive”. Još razumljivije je tolerancija i kompromis.

Ako je to cilj kojem smo težili kroz istoriju, čemu onda zgražavanje nad postupcima Izraelaca. Zbog čega je onda tolerantnost dece Izrailja tako veliki problem? Da li za Izrailj treba da važe drugačiji kriterijumi? Zar ne bismo i mi da sledimo primer tog naroda.

Ključ razumevanja problema Izrailjeve tolerancije je velika nevera naroda koji treba da bude “blago mimo sve narode, … carstvo svešteničko i narod svet.” (2. Mojsijeva 19,5.6).

Izrailj nije održao reč kojom se, pred umirućim Isusom Navinom, obavezao pred Bogom.

Kao posledica toga Hanan je umesto obećane zemlje postao zamka za narod. Umesto da obećani narod pokori sebi obećanu zemlju i blagoslovi je svojim prisustvom ona ga je učinila prljavim i grešnim jer ga je svela na svoj nivo.

Potpuno iseljavanje Hanana, bilo je pitanje duhovnog opstanka za Izrailj.

Kako se ova situacija odnosi na nas danas? Da li smo slični Jevrejima iz doba osvajanja Hanana?

Itekako! Iako savremeni hrišćani nisu pozvani da se bore protiv neprijatelja, nevernika, bezbožnika, i ostalih, čak nismo ni pozvani da se od njih izolujemo (1. Korinćanima 5:9,10),  iako to neki čine.

Ipak, naša borba nije nimalo manja ili opasnija od one za Hanan.

Ovaj svet, kao i svet Hanana, je prevaran, zavodljiv.

On zamagljuje naše duhovne vizije - nudi nebrojeno mnoštvo raznih alternativa, prečica, zabavnih i lakodostupnih sadržaja, i raspiršuje fokus sa onog što je usmereno na Boga i preusmerava to na nas, na lično zadovoljavanje potreba.  

On razara naše duhovne vrednosti, tako što centar postajemo mi sami, a Bog nam služi da zadovolji naše želje i potrebe. Reč Božija u svetu postaje relativna i primenljiva na svakojake situacije, iako najčešće postaje neprijatelj slobode koju svet propagira. Reč postaje isuviše radikalna za svet u kojem živimo, pa kao Izraelci u Hananu, ipak ne odbacujemo principe sveta i pokušavamo da živimo sa njima, potpuno ili delimično.

Na kraju krajeva, svet ometa našu duhovnu misiju, jer je ona unapred osuđena kao nešto negativno, jer donosi svetlost tamo gde je mrak. Unosi sumnju u poruku koju prenosimo, i

misije koje imamo pretvarmo u humanitarne akcije, bez jasne poruke za koju smo postati u svet. Ne kažem da ne treba da činimo dobra dela, ali ... svidelo se to nama ili ne, hrišćani nisu poslati u svet da dele humanitarnu pomoć, nego da budu svedoci za Hrista. To zbog toga jer je onaj ko je gladn i onaj ko je sit, bez Hrista, isto beznadežno izgubljen.

Ipak, najstrašnije od svega je to što svet krade srca naše dece i okreće ih od Boga. Znate kako se završio prvi deo priče o Izraelu nakon ulaska u Hanan -           “I sav onaj naraštaj pribra se k ocima svojim, i nasta drugi naraštaj iza njih, koji ne poznavaše Gospoda ni dela koja je učinio Izrailju.” Sudije 2:10

Priča o Izrailju služi nam kao upozorenje – ako mi ne zauzmemo svet on će zauzeti nas.

Izrailj nikada nije doneo svesnu odluku da odbaci Boga i služi Valu, niti se ljudi svesno odlučuju da budu zli.

Većina razmišlja, da nije na ovom svetu sve tako loše, ima valjda i nešto dobro. Pa kad je dobro, onda valjda možemo i mi da to koristimo. To apostol Pavle zove “upodobljavanje svetu”, jer ne gledamo dalje od onog šta je dobro – a to je volja Božja, ugodno i savršeno (Rimljanima 12:2)

Način na koji zemlja živi može da nas promeni, ako mi ne promenimo nju, ili barem da ostanemo dosledni sebi i veri u koju smo pozvani i za koju smo dali reč, pred ljudima i pred Bogom. Na žalost, ako nismo oprezni, promena se desi, a da ljudi nikad ne shvate šta se stvarno desilo sa njima.

Onda jednog dana otkriju da su isti kao i svi ostali.

Jednom su voleli Boga, a sad im se to ne čini tako važnim.

Jednom su imali jaka uverenje, a onda odjednom ne mogu da se sete razlog za to.

Jednom su njihova deca pevala “Odlučio sam da sledim Hrista” ali sad su okrenuti bogovima imetka, zadovoljstva i moći.

Kako se to desilo?

Ovi stihovi iz Knjige Sudija govore nam “ako li ne zeuzmete zemlju ona će zauzeti vas.”

U našoj duhovnoj realnosti ostalo je mnogo toga što treba odbaciti ili obnoviti ako smo zaboravili. U nama samima, na žalost još uvek, živi ono što ne pripada čoveku koji je posvećen za Boga. Tu nema stanovnika Hanana, ali ima onih stvari koje mogu da nas odvoje od Boga – nezadovoljstvo, ogovaranje, neposlušnost, neodgovornost, nestrpljivost, podnošenje slabih, neljubaznost, nemir i svađa, malovernost, zavist, … i da ne nabrajam više.

Rat za ovaj svet i ovu zemlju započinje ratom u nama samima. Malim bitkama koje svako, uz Božju pomoć, može da dobije.

Ono što je potrebno je da čvrsto ostanemo na odluci da ćemo biti uz Boga.

Izrailj je prihvatio i izabrao Boga ali je zbog svoje neposlušnosti pogazio svoja obećanja.

Da li će se to desiti i sa nama zavisi isključivo od nas.

Ovo je vreme u kojem je od izuzetne važnosti preispitati sebe i videti kako stojimo po pitanju “ja i dom moj služićemo Gospodu”.


Pomolimo se
Oče naš,
hvala ti za milost tvoju i za sva obećanja tvoja. Hvala ti što si nas oslobodio ropstva grehu i postavio nas slobodne u svetu, da budeo so i svetlo koje će svedoćiti za tebe.
Pomaži nas silom svoga Duha da možemo da se odupremo iskušenjima i strelama zloga, da ostanemo čisti tebi na slavu.
Hvala ti za sve blagoslove i darove koje si nam dao, i hvala ti za sve buduće što ćeš nam data.
Radujemo se ponovnom dolasku tvoga Sina, našeg Spasitelja Isusa Hrista.
Slavimo te i hvalimo u imenu Oca, Sina i Svetoga Duha.
Amin.

Нема коментара:

Постави коментар