(Protestantska evanđeoska crkva Beograd, nedelja, 30. april 2017.)
“Odeća ne čini čoveka.” kaže narodna
mudrost. Ja bih dodao tome “ali mnogo govori o sobi koja je nosi.” Lično mislim
da je odeća, često najjasniji vanjski pokazatelj unutrašnjih dešavanja u
čoveku.
Ljudi su spremni da plate velike
sume novca za odeću, kako bi prikazali sebe u najboljem svetlu. Postoji prava
nauka koja se ozbiljno bavi pitanjem oblačenja. I pri tom ne mislim samo na
modnu industriju. Postoje stručnjaci koji poseduju znanje koja boja ili
kombinacija odeće najbolje pristaje za određenu priliku. To znanje obilato
koriste, npr. holivudski režiseri, pa glumce oblače u skladu sa karakterom koji
moraju da odigraju. I to deluje.
Na znam da li ste primetili, ali
govornici često imaju kravatu koja je u oštrom kontrastu sa odelom koje nose,
ili imaju bilo šta upadljivo oko vrata ili na prsima. Zašto! Taj kontrast
privlači pažnju slušalaca i usmerava ih na osobu koja je pred njima. Potpuno
nesvesno ljudi su privučeni kontrastom u oblačenju.
Ponekad je interesantno obratiti
pažnju na to kako su ljudi oko nas obučeni. Tu svašta vidite i naučite. Možete
da vidite svakojake stilove oblačenja.
Tinjedžeri, na primer, biraju odeću
koja, bukavalno, šokira. Ta odeća prenosi poruku, vrlo jasnu i vrlo glasnu “Ej,
evo me ovde. Pogledajte me! Još uvek ne mogu da se odlučim ko sam i šta sam!”
Utešno je to što će većina od njih,
za koju godinu prerasti tu želju da šokiraju i naći će svoje mesto koja će biti
sasvim dovoljno da zadovolji njihove potrebe da budu primećeni. Tada se i odeća
menja, kao i sav javni nastup.
Možete da vidite ljude, muškarce i
žene, koji svojom odećom, doduše bezuspešno, pokušavaju da pobede godine, koje
su iz ozbiljno stigle ... Neke ljude po odeći prepoznajete šta i gde rade, neke
možete da prepoznate u šta veruju, itd. itd.
Nekad su se ljudi prepoznavali po
odeći koja je bili karakteristična za kraj iz kog su dolazili. Danas je to
skoro sasvim iščezlo.
Odeća je oblikovala epohe i društva,
ali su i društva oblikovala odeću.
Biblija takođe veliki akcenat
stavlja na oblačenje. Svešteničke odore na primer, opisane su do najsitnijih
detalja (2.Mojsijeva 39:1-43). U Mojsijevom Zakonu postoje pravila, šta se
oblači sa čime, a šta ne; ko šta sme da oblači, a šta ne. Oduvek, pa tako i dan
danas, zajednice vernih, polažu veliku pažnju na to šta se oblači, i kako; šta
je dozvoljeno, a šta ne, itd. Podsetite se samo odlomka o nošenju marama, iz 1.
Korinćanima 1, ili upozorenje o ženskoj odeću u poslanici Timoteju. Dakle, ono
što nas pokriva, u stvari otkriva šta se dešava sa nama i u nama.
Apostol Pavle, koristi sliku
oblačenja, nekoliko puta u svojim poslanicama, uviđajući važnost tog rituala za
svakog čoveka. Naravno, on ne govori o ovim krpama koje imamo na sebi (iako su
neke krpice prave dragocenosti), već govori o oblačenju novog čoveka. Jednom
prilikom, u poslanici Efescima, on govori o oblačenju duhovne vojne opreme –
6:14 – jer vojnik mora biti spreman za rat, pogotovo ako je rat protiv tako
opasnog protivnika. Ali svaki vojnik ima i svoj dom, svoju kuću, svoje mesto
gde je u „civilu“.
Hrišćanin, u neprestanom duhovnom
ratu u svetu u kojem živi, ima mesto, utočište, i sklonište od rata. Za svakog
hrišćanina to je njegova lokalna crkva. I u toj crkvi, on je obučen u civilno
odelo. On je tu, onakav kakva jeste. Njegova duhovna odeća, koja je pokazatelj
njegovog duhovnog stanje, slika njegovog, hrišćanskog, karaktera, identiteta i
vere – na najboljoj je proveri u crkvi, među svojima
I tako, Pavle piše Kološanima,
jednoj takvoj crkvi kao što smo recimo mi, kakvo bi naše duhovno odelo trebalo
da izgleda, da se ne nađemo goli pred Bogom, i osramoćeni pred ljudima.
“Obucite, dakle, kao Božji izabranici, sveti i voljeni,
milosrdno srce, ljubaznost, poniznost, krotkost, strpljivost. Podnosite jedan
drugoga i opraštajte ako imate nešto jedan protiv drugoga. Kao što je Gospod
oprostio vama, tako i vi opraštajte. A preko svega ovoga obucite ljubav – ona
je spona savršenstva.
Neka Hristov mir, na koji ste pozvani u jednom telu, vlada u
vašem srcu i budite zahvalni. Neka Hristova reč u vama bogato prebiva dok sa
svom mudrošću poučavate i opominjete jedan drugoga i dok sa zahvalnošću u svom
srcu pevate psalme, hvalospeve i duhovne pesme Bogu. I što god da činite rečju
ili delom, sve činite u ima Gospoda Isusa, zahvaljujući Bogu Ocu kroz njega.“ Kološanima 3:12-17
Pre svega želim da vam ukažem, da
vas podsetim, na to ko smo mi. To je toliko važno da razumemo, da prihvatimo i
da u tome živimo.
Mi nismo tamo neki.
MI smo Božji izabranici, sveti i
voljeni,
-
Biti
Božji izabranik znači da nas je Bog svojom voljom izabrao da svoje. Nije mu to
niko izabrao, niti mu je to ko nametnuo, niti je zbog nečije preporuke ili
zarade. Uopšte uzev, niko ne može Boga niti zadužiti niti primorati na nešto.
Božji izabranik
je onaj koji je poslušan Božjim zahtevima, i veran u izvšavanju Božije volje.
Za one koje je Bog izabrao, a izabrao ih je upravo zbog toga jer su odgovorili
na njegov poziv, i standard života i ponašanja mora da bude iznad uobičajenih
standarda ljudi koji nemaju to izabranje.
Naravno ovo ne
znači da govorimo o predestinaciji. Ne, nego govorimo o tome da je Bog za svoje
izabrao one koji će se odazvati njegovom pozivu i koji mu se pokoravaju. Kao
što je to i sam Isus, jasno i javno objavio – „ko su moja braća? Oni koji slušaju Božiju reč i izvršuju je.“
-
Biti
svet, znači biti odvojen. „Stoga, izađite
izmađu njih i odvojite se, govori Gospod. Ništa nečisto ne dotičite, i ja ću
vas pirimiti.“ 2. Korinćanima 6:17 (Isaija 52:11). Mi smo sveti jer je Bog
svet. Svetost zahteva odvajanje od ovog sveta i odbacivanje njegovih lažnih
vrednosti i morala, i posvećenje Božijoj svrsi i planu, koji ima za nas.
-
Biti
voljen, i to voljen od Boga, kao što su to hrišćani je posebna privilegija.
Nema veće motivacije za uzvišen život od toga. Hrišćanski Bog se ne postavlja
kao neko nedodirljivo biće koje s visine i s omalovažavanjem gleda da ljudski
rod. Njegova ljubav prema ljudima, a posebno prema onima koji su mu poslušni je
toliko velika da mu nikakva žrta nije bila prevelika ili preskupa.
-
Ponekad,
kad nam na um padne misao da nas niko
ne voli, setimo se Božije ljubavi.
Sve tri ove stvari, koje je Pavle
nabrojao imaju za cilj jedno – da nama koji smo izabrani, posvećeni i voljeni
ukaže na to da smo drugačiji od svega ostalog što je Bog stvorio i što živi i
miče se.
I mi takvi, drugačji, treba i da smo
obučeni drugačije. Samo da kažem to nisu mantije, ni marame, ni duge haljine,
...
Naše hrišćanskog odelo, koje treba
da obučemo i nosimo, i da po njema budemo prepoznati su, kaže apostol Pavle, „milosrdno
srce, ljubaznost, poniznost, krotkost, strpljivost, podnošenje i opraštanje i
ljubav“
Ovih sedam osobina, koje je
neophodno da obučemo u našem životu, čini da uvek budemo jasno vidljivi kao
Božji izabrani, oprani i posvećeni ljudi.
Broj sedam se, inače, u bibliji
pojavljuje kao broj svetosti, punine i savršenstva. Sedam je broj u stvaranju,
po sedam je godina Jakov služio za Liju i Rahilju; sedam je krava mršavih i
debelih; sedam je žižaka na zlatnom svećnjaku; sedam je Božjih duhova, ...
sedam je osobina koje čine da budemo najsličniji Hristu.
Te osobine moraju da budu, i jesu,
neizostavni deo, da se tako izrazim, duhovne garderobe dece Božije. Te osobine,
ne samo da su korisne, nego su i ukras našeg karaktera i nas samih kao dece
Božije. Bog uvek očekuje i ima najbolje za svoju decu.
Milosrdno srce. Milosrđe je kad čovek date ono što
mu je potrebno, a nije to zaslužio.
Isus je saosećao sa narodom jer je
video da su kao ovce bez pastira. Zbog toga je iskazao veliko milosrđe,
donoseći ljudima blagoslov umesto kazne; nagrađujući nas životom koji nismo
zaslužili, i oslobađajući nas od smrti koju smo zaslužili.
Svet je danas isti kao i u vreme dok
je On bio na zemlji. Možda smo tehnološki napredovali, ali sa aspekta
pogubljenosti se ništa nije promenilo.
Onako kako je Bog iskazao milosrđe
nama, On očekuje da i mi budemo milosrdni preme drugima. Treba da imamo „sluha“
za ljude – da brinemo o njihovim potrebama, problemima, lutanjima, slabostima, a
ne da se brinemo o tome kako će biti kažnjeni.
Sažaljenje je rod milosrdnog srca, i
to je ono što je ljudima danas neophodno potrebno. Ne samo onima napolju, nego
i nama unutra.
Dobrota tj.ljubaznost. Ljubazna dobrota iskazuje stav i
brigu za dobro mog bližnjeg isto kao i za sopstveno dobro, a ponekad i više od
toga. Sveti Duh to naglašava na nekoliko mesta, na primer „Ništa ne činite iz častoljublja ili sujete, nego u poniznosti jedan
drugoga smatrajte većim od sebe.“ Filipljanima 2:3
Poniznost. Poniznost je veoma interesantna,
teška, ali izuzetno korisna osobina. Prorok Mihej kaže (6:8) „Već ti je pokazao, čoveče, šta je dobro.
Evo šta Jahve traži od tebe: da činiš ono što je pravo, da voliš privrženost i
da ponizno živiš pred svojim Bogom.“
Poniznost nije slabost. Mi ponekad idemo
iz krajnosti u krajnost pa, ne razumevajući šta poniznost jeste, sami sebe
potpuno omalovažavamo ili se precenimo pa se nadujemo. I u jednom i u drugom
slučaju postanemo beskorisni za Božije delo, smrtonosno opasni za sebe, i ruglo
za one oko nas. Poniznost, je iskrena, istinita i realna spoznaja samoga sebe u
odnosu na Boga, a time i odnosu na druge ljude.
Budimo realni, ništa nemam što nisam
primio, pa nemam čime ni da se ponosim ni da se uzdižem.
Ali nisam ni slab, jer je onaj koji
je u meni silniji i jači od svega što me okružuje. Ponizan sam jer njegova sila
postaje vidljiva kroz moju slabost. „Kad sam slab, onda sam jak!“ – Kad se
ponizim onda se uzvisujem, a ne nadimam!
Krotkost. Krotkost je, ukratko rečeno,
osobina koja silu drži pod kontrolom. Kratak je samo onaj ko je jak, i potpuno
je svestan jačine koju poseduje. Toliko je jak da može sebi da dozvoli da
izgleda slab i da mu to ništa ne znači.
Krotki su, obično, oni koji znaju da
će njihova krotkost ohrabriti, podržati, podstaći.
Isus je bio krotak, kao jagnje. Od
njegove krotkosti, svi mi imamo koristi.
Strpljivost.
Strpljenje je stanje kad se krotkost pokazuje pre najvećim izazovima i
podn najvećim iskušenjima. Isus kaže „Budi
veran do smrti, i daću ti venac života.“
(Otkrivenje 2:10).
Podnosite jedni druge i da opraštajte
jedni drugima.
Opraštanje mora da bude isto onakvo kakvoje oproštenje Božije za nas. Ako neko
ima nešto protiv nekoga, neka oprosti. Oproštenje je dar, a ne dostignuće. To
nije nešto što možemo da zaradimo, ili je nagrada koju možemo da osvojimo, ili
neka vredna medalja kojom možemo da se ponosimo. Pravo oproštenje je poklon
koji poklanjamo nekome ko to ni ne zaslužuje.
Kad oprostimo ne smemo zadržati
ništa što bi nas stalno podsećalo na to šta smo oprostili, jer onda to i nije
oproštenje.
Kad smo obukli novog čoveka,
promenila su se sva pravila. Ljutnaj mora da ode, osveta ne dolazi u obzir. Sav
sud prepustili smo Bog, počev od onog koji je nad nama.
Ljubav, je cement, koji sve što sam do sad
napomenuo drži zajedno. To je gornja haljina našeg bića. Pokrivalo svega što
jesmo.
Ništa od rečenog ne može da
funkcioniše bez ljubavi. Ona pobuđuje milosrđe, ljubaznost, poniznost,
krotkost, strpljenje i opraštanje.
Ljubav svemu što jesmo daje smisao. Ona
je spona
savršenstva.
REZULTAT
Kad hrišćani obuku, tj. kad poseduju
osobe o kojima sam govorio, njihov život postaje jasno vidljiv, privlačan i pun
blagodati.
Ta blagodat oseća se na svakom
koraku i u svakom segmentu života. Ipak, apostol Pavle ovde izdvaja tri: mir,
zahvalnost i obilovanje u reči (pesmi, duhovnim himnama...)
Mir
Apostol Pavle u poslanici Rimljanima
8:6 kaže „Jer
telo smera k smrti, a Duh smera životu i miru.“
Ponekad se zapitamo: Zašto nemam
mir? Otkud te stalne borbe, nezadovoljstva, sumnje, rastrzanost u mom životu?
Zašto stalno nešto tražim i ne mogu da nađem, i zašto sam nezadovoljan onim što
nalazim?
Odgovor je više nego jednostavan –
zati što nemam osobine novorođenog čoveka. Sa novim životom dolazi i mir.
Duhovnost se iskazuje kroz te osobine.
Zahvalost
Da li ste primetili da je zahvalnost
prirodno stanje duhovnih osoba.
Bog zaslužuje svaku zahvalnost koju
možemo da iskažemo. Ponekad u tome baš oskudevamo. Kao da ne razumemo da se
ništa, što imamo ili dobijamo, ne podrazumeva samo sebi.
Obilovanje u reči
Obilovanje u reči nije samo čitanje
Pisma, iako je to veoma važna stvar, koji nikad ne možeš dovoljno jako
naglasti. Ipak, obilovanje u reči je, na primer i pevanje.
Mi ovde, u našoj zajednici, imamo
pesmaricu sa neverovatnim bogatstvom reči. Svaka pesma je, uistinu, mala
propoved. Mala, ali silna. Otpevamo je za tri – četiri minuta, a kažemo više,
nego neko od nas, za sat vremena propovedanja. I što je posebno važno, ovo
svako može da govori. I ne samo da može, nego i treba, kaže Reč.
Jako
je važno da ovo bude deo našeg istinskog hrišćanskog života. Jer, kao što sam
rekao na početku, zajednica sa drugom decom Božjom je utočište, odmorište,
hrabrilište, i naravno mesto gde možemo da rastemo, razvijamo se i sazrevamo do
mere koju je Bog odredio za svakoga od nas.
Uvek imajte na umu, da ste deca
Božija, narod Božji, sveštenstvo Božije – kao takvi, sve što činimo i jesmo
treba da bude pod imenom i u ime našeg Gospoda i Spasitelja Isusa Hrista.
Čineći tako proslavljamo Boga.
Odnosno činimo sve što je do nas da se slava Božija očituje, prvo među
njegovima, a onda na ovom svetu u kojem živimo.
Neka nas Bog, u svemu tome, obilno
blagosilja imenom svog Sina, Gospoda i
Spasitelja Isusa Hrista.
Amin!
Нема коментара:
Постави коментар