Rođenje Biblije
Nismo
u mogućnosti da tačno odredimo okolnosti pod kojima je Biblija nastala. Ne
možemo da ukažemo na neko vreme ili mesto i da kažemo “ovde je Biblija rođena”.
Kao što je, kroz stotine godina, drevna literatura poprimala različite oblike,
tako su se i mnoge Biblijske knjige, iz veka u vek, pojavljivale pod raznim
okolnostima. Biblija je zbirka knjiga, zbog toga i koristimo ime Biblija. (Reč
dolazi od reči biblia što znači knjige.) Ona je
mnogo više od obične zbirke knjiga, ona je riznica svetih knjiga koja je rasla
kroz vekove sve dok se nije uobličila u sadašnji oblik. Hrišćani čvrsto veruju
da je savremena Biblija, tako slavna jer je rasla pod budnim okom i uticajem Svetog
Duha, dakle Boga lično.
Izgled današnje Biblije
Bibliju
delimo na dva glavna dela poznata pod imenima Stari i Novi zavet. Osnovna
struktura Biblije zasnovana je na činjenici da je Bog sklopio dva velika zaveta
sa svojim narodom, i da je Novi zavet ispunjenje Starog (Mt 5:17).
Jevreji
su Stari zavet delili na tri glavna dela.
1.
Zakon. Skup od prvih pet knjiga Starog
zaveta poznat je kao Petoknižje ili Pet knjiga Mojsijevih. Te knjige su
Postanje, Izlazak, Levitska, Brojevi i Ponovljeni zakon.
2.
Proroci. Zbirka od 21 knjige uključuje opšti istorijski materijal ali i zapise iz
života velikih i malih proroka. Ovaj deo se naziva Proroci jer sadrži proroštva
i uputstva ranih jevrejskih učitelja i vođa. Knjige koje čine ovaj deo su Isus
Navin, Sudije, 1. i 2. Samuilova, 1. i 2. Carevima, Isaija, Jeremija, Jezekiel,
Osija, Joil, Amos, Avdije, Jona, Mihej, Naum, Avakum, Sefanija, Agej, Zaharija
i Malahija.
3.
Spisi. Ovih trinaest knjiga podeljeno je u
tri sekcije, i to:
(a)
Jov,
Psalmi i Priče Solomunove - su posvećene knjige i korišćene su u
sinagogama za službu,
(b)
Pesma
nad pesmama, Ruta, Plač Jeremijin, Propovednik i Jestira – su knjige poznate
kao SVICI i obično su čitane za podučavanje ili na neki praznik,
(c)
Danilo,
Jezdra, Nehemija, 1. i 2. Dnevnika – su knjige za koje se smatra da su dopuna
ostalim istorijskim knjigama.
Knjige
Novog zaveta takođe mogu da se svrstaju u tri grupe.
1)
Istorija. Pet istorijskih knjiga su Matej,
Marko, Luka, Jovan i Dela apostolska. Prve četriri knjige su evanđelja i
predstavljaju zbirku nekih od najvećih učenja i dela Isusa Hrista. Dela
apostolska, koju neki nazivaju i Luka II, predstavlja hronoligiju početka i
narastanja crkve.
2)
Učenje. Dvadeset jedna knjiga učenja su u
stvari pisma (poslanice) koje su napisali razičiti bogonadahnuti ljudi.
a)
Prvih
trinaest nosi potpis apostola Pavla. To su poslanice Rimljanima, 1. i 2.
Korinćanima, Galatima, Efescima, Filipljanima, Kološanima, 1. i 2. Timoteju,
Titu i Filimonu (iako je pisac poslanice Jevrejima nepoznat mnogi se slažu da
je Pavle najverovatnije autor i tog pisma).
b)
Opšta
pisma uključuju Jakovljevo, dva Petrova, tri Jovanova i Judino.
3)
Proroštva. Knjiga Otkrivenja ili Apokalipsa
namerno je na kraju Biblje jer jezikom slika i simbola sabira sve principe
otkrivene u prethodnim knjigama i istovremeno proročki ukazuje na stvari koje
dolaze.
Biblijski kanon
Naravno,
opšte je poznato da je mnogo
knjiga napisano u vreme Starog i Novog zaveta, a koje su se bavile istim i
sličnim temama kao i knjige sakupljene u Bibliju. Koje knjiga stvarno pripadaju
Bibliji i koje treba da budu uključene u nju, a koje ne pripadaju ovoj izbirci
i koje treba odbaciti? Na osnovu čega su neki spisi prihvaćeni kao Pismo a
drugi odbačeni? Odgovor na ova pitanja možemo da pronađemo u učenju koje je
poznato kao kanon svetog Pisma.
Reč kanon je grčka reč (Heb. quaneb).
Osnovno značenje joj je očitavanje, mera. Kako je ova reč ponekad korišćena za
označavanje mernog štapa, reč kanon je počela da označava neku standardizovanu
meru. Kada to primenimo na Bibliju, tada ta reč označava standardizovani spisak
knjiga koje su prihvaćene kao Sveto Pismo.
Formiranje kanona je bio postepeni
proces, isto kao što je i postepeno stvaranje svake knjige. U vreme kada je
Gospod bio na zemlji, starozaveni kanon je bio jasno definisan, jasno se videla
razlika između Pisma i onog što nije Pismo. Dokaz za to su mnogobrojni navodi
iz starozavetnih knjiga koje nalazimo u ranim hrišćanskim i nehrišćanskim
spisima (npr. Lk. 24:44). Isto je i sa novozavetnim knjigama koje su, nedugo
nakon što su napisane, redovno čitane na crkvenim skupovima (npr. Kol. 4:16;
1.Sol. 5:27)
Neophodno je naglasiti i da crkva nije kroz svoje sabore
stvarala kanon Pisma. Crkva kao ni njezine odluke nemaju autoritet koji
određuje ili proglašava neku Biblijsku knjigu nadahnutom. Biblija svoj
autoritet ne duguje pojedincu ili grupi.
Crkva ne kontroliše kanon već kanon kontroliše crkvu. Kao što dete prepoznaje
svoju majku tako je crkva prepoznavala knjige koje sadrže jedinstveni
autoritet.
Biblijski jezik
Rekli smo da je Biblija postala ono
što je danas kroz postepeno narastanje. To nas podseća da je potrebno da
određenu pažnju poklonimo jeziku na kom su različite biblijske knjige pisane u
originalu.
U originalu, Biblija je pisana na
tri jezika: hebrejskom, aramejskom i grčkom. Iako su neke od starozavetnih
knjiga napisane aramejskim jezikom, hebrejski jezik preovladava. Kako evanđelje
o Isusu Hristu treba propovedati po čitavom svetu, Božje je proviđenje da Novi
zavet bude napisan jezikom koji je svuda poznat. Grčki jezik je u prvom veku
bio svetski jezik pa je Novi zavet i napisan
na grčkom.
"Moje reči nikad neće proći"
Pručavajući
vekove o kojima govori Biblija možemo da vidimo, ljudskim rečima ispričanu,
priču o putu kojim smo došli do nje. Ispričana iz raznih uglova, ova priča
započinje i završava se Bogom. Bog je Svetlo, izvor Svetla kako fizičkog tako i
duhovnog. Konačno, kraj priče o tome kako smo dobili Bibliju dovodi nas do
Božijeg trona.
U Mk. 13:31 Isus kaže: "Nebo i zemlja će proći, ali moje reći neće proći." Isus
nam kaže dve stvari. Prvo, njegove reči su božanske, svet će proći ali njegove
reči neće; njegove reči nisu od ovog sveta. Drugo, pošto su njegove reči
božanske, Isus nam kaže da će one zauvek da traju.
To što je
Isus tvrdio za svoje reči, da su božanske, govori nam da je celu Bibliju on
stvorio. Apostol Pavle piše: "Sve
Pismo je bogonadahnuto i korisno za pouku, za karanje, za popravljanje, za
odgajanje u pravednosti, da Božiji čovek bude savršen, pripravljen za svako
dobro delo" (2.Tim. 3:16,17). Reč "Pismo" se ovde koristi u
posebnom značenju i odnosi se na kanonske starozavetne spise. Pavle je verovao
da starozavetni spisi dolaze od Boga, doslovno da su bogonadahnuti.
U jednom sličnom pasusu drugi
apostol kaže: "I tako imamo čvršću
proročku reč, a vi dobro činite što pazite na nju kao na svetilo koje svetli na
mračnom mestu – dok ne svane dan i zvezda Danica se ne pojavi u srcima našim.
Ovo najpre znajte da se ni jedno proroštvo Pisma ne može tumačiti kako ko hoće.
Jer nikad proroštvo ne bi čovečjom voljom, nego su Duhom Svetim nošeni sveti
ljudi govorili od Boga." (2.Pet. 1:19-21) Starozavetni pisci, kaže
Petar, poruke iz svojih knjiga nisu izmišljali. Ono što je svako od njih rekao
ili napisao dugovao je uticaju koji se nalazio izvan njega samog; govorili su
Božje reči onako kako ih je Duh Sveti upućivao. Oba ova stiha nam jasno govore
o tome da je Stari zavet božanskog porekla.
Ako su proroci Starog zaveta bili
Bogom nadahnuti, da li bi bilo razumno da kažemo da su ljudi Novog zaveta,
uključujući i Spasitelja i apostole, imali manje nadahnuća? Pretpostavljam da su ljudi koji su pisali
Bibliju bili iskreni i pouzdani ljudi. Ako su bili razumni i pouzdani ne bi
trebalo da su skloni fantastičnim vizijama i halucinacijama, a ako su bili
iskreni nisu imali nameru da prevare.
Mnogo od svoje jedinstvenosti
Biblija duguje svojim jedinstvenim izjavama. Ona dozvoljava sebi da tvrdi da je
od Boga. Ova tvrdnja dolazi od iskrenih, razumnih ljudi i zaslužuje našu
pažnju. Istinitost ove tvrdnje potvrđuje Biblijski sadržaj, sa svojim temama o
spasenju i strogim moralnim načelima. Na primer, Isusovi etički principi su ili
ljudski ili božanski. Biblija kaže da su božanski. Ova tvrdnja bi bila
besmislena bez visokog moralnog standarda. Biblijske tvrdnje i njezin sadržaj
podjednako su dokaz da Biblija treba da se proučava kao nadahnuta Reč Božja.
Utešno je i ohrabrujuće znati da je
Isusova reč preživela sve ove vekove. Isusovo obećanje izdržalo je iskušenje
vekova i nije izneverilo. "Jer je
svaka plot kao trava, i sva njena slava kao cvet trave; trava se osuši i cvet
otpade, ali reč Gospodnja ostaje doveka. A to je reč koja vam je kao evanđelje
objavljena." (1.Pet. 1:24,25)
Нема коментара:
Постави коментар