Protestantska evanđeoska crkva Beograd (četvrtak, 09. januar 2020)
“A kada se Isus rodio u Vitlejemu judejskom
za vreme kralja Iroda, gle, dođoše mudraci sa istoka u Jerusalim i rekoše: gde
je kralj judejski koji se rodio? jer smo videli njegovu zvezdu na istoku i
dođosmo da mu se poklonimo.
Čuvši to kralj Irod uplaši se, i sav
Jerusalim s njim. I sabravši sve prvosveštenike i književnike narodne,
ispitivaše ih gde treba da se rodi Hristos. A oni mu rekoše: u Vitlejemu
judejskom; jer je prorok tako napisao: »I ti Vitlejeme, zemljo Judina, nikako
nisi najmanji među vladalačkim gradovima Judinim; jer će iz tebe izići vladar
koji će pasti narod moj, Izrailja«.
Tada Irod dozva tajno mudrace i ispita tačno
od njih vreme kada se pojavila zvezda, i poslavši ih u Vitlejem reče: idite i
ispitajte tačno o detetu; i kad ga nađete, javite mi da i ja dođem da mu se
poklonim.
A oni poslušavši kralja odoše. I gle, zvezda
koju videše na istoku, iđaše pred njima dok ne dođe i stade nad mestom gde beše
dete. A kada videše zvezdu, obradovaše se veoma.
I ušavši u kuću videše dete sa Marijom,
majkom njegovom, padoše ničice i pokloniše mu se, otvoriše svoja blaga i
prinesoše mu darove, zlato, tamjan i smirnu.
I pošto su u snu bili poučeni da se ne
vraćaju Irodu, vratiše se drugim putem u svoju zemlju.” Matej 2:1-12
Mudraci koji
su došli, očekivali su da će vodeti kralja, onoga koji će sedeti na Davidovom
tronu i vladati nad Božjim kraljevstvom. Sa tim saznanjem došli su, što je i za
očekivati, u Jerusalim, pitajući za mesto gde je taj kralj rođen.
Jevreji, a
sudeći i po ova tri mudraca, i nejevreji očekivali su rođenje kralja, ali
definitivno niko nije očekivao ni pretpostavljao da će se on roditi na ovakav
način, koji je, da budemo sasvim iskreni, potpuno neprimeren za jedno
kraljevsko dete, budućeg vladara.
Ne znamo
mnogo o ova tri mudraca. Znamo da su došli sa istoka. Postoje mnoga tumačenja
ko su oni bili, odakle su došli i šta oni simbolišu. Pretpostavlja se da to što
su sa istoka, govori da su došli iz Persije. Bili su od one vrste ljudi koji su
imali određene titule, i na osnovu njih su, po istorijskim spisima, obavljali
religijske dužnosti, bili su savetnici, administratori, pa čak i sakupljači
poreza. Što znači da su bili pismeni, školovani i očigledno da su se, neki od
njih, bavili i astronomijom i drugim naukama. Na put su krenuli privučeni otkrićem
nove zvezde koja se pojavila na nebu, i koja ih je vodila na zapad prema
Jerusalimu. Ipak, želim da naglasim da nigde u Bibliji ne možemo da nađemo podatak
da su bili kraljevi, niti mogu da se pronađu njihova imena.
Njihova
imena su plod hrišćanske tradicije – Melkior, Valtazar, Kaspar, i ona imaju snažnu
simboliku:
- Melkior,
na hebrejskom znači ‘kralj svetla’;
- Valtazar,
dolazi od asirskoga “Bel-tus-assar” što
znači ‘Bog štiti njegov život’; a
-
Kaspar, na persijskom znači ‘čuvar blaga,
rizničar’.
Osim
toga, tradicija kaže da su bili različite boje kože, pa oni simbolično
predstavljaju sva tri, tada poznata, kontineta – Evropu, Afriku i Aziju.
Ono
što možemo sasvim pouzdano da tumačimo iz biblijskih stihova, su njihovi darovi
koje su stavili pred Isusa
- tamjan,
koji se prinosi Bogu
- zlato, koje
se daruje kralju
- smirna, koja
se daje čoveku.
Na taj
način, ova tri dara, ukazuju na Hristovu pravu prirodu – Bog, čovek i kralj.
Sva ova
simbolika, koja je očigledno bila veoma važna iako je objavljena samo u
evanđelju koje je napisao Matej, govori nam veoma jasno da je rođeno dete
Mesija, koji je došao ne samo Jevrejima, nego i neznabošcima, jer do spoznaje o
njegovom rođenju i pravoj prirodi moguće je doći i kroz druge objave, koje je
Bog ostavio u celom svom stvorenju. Tako ovde ima smisao onaj Pavlov stih koji
piše Rimljanima 1:19,20 “ jer ono što se
može saznati o Bogu njima je poznato; Bog im je objavio. Čak i njegove
nevidljive osobine, njegova večna sila i božanstvo, mogu se od stvorenja sveta jasno
sagledati, ako se na njegovim delima promatraju, da nemaju”
On će u
potpunosti ispuniti sve ono što je ljudima bilo nemoguće, pa i nezamislivo.
Ali mnogo
više od simbolike, mene u ovom tekstu više privlači ono što su mudraci uradili
i kako su se ponašali.
Mnogo toga
možemo da naučio od ova tri mudraca.
Pavle je u
2. Korinćanima 13:5 napisao “Ispitajte
sami sebe - da li ste u veri, proverite sami sebe.”
Ja ću da
parafraziram ovo njegove reči – Ispitajmo sami sebe, da li smo mudri kao ova
tri mudraca.
Evo i zašto.
Put sa
istoka, ako su došli iz Persije, bio je dug, težak, opasan i skup. Da bi
doputovali do Jerusalima morali su da napuste svoje poslove, imanja i da izlože
svoje živote raznim opasnostima, putujuću kroz vrlo rizične krajeve. To je put
koji je trajao nedeljama.
Ali oni su
tražili novog kralja, Pomazanika, kojeg Nebo predskazuje, pa su, bez obzira na
opasnosti, cenu i neudobnost, krenuli da ga traže.
Dakle, to
nije bila odluka donesena u trenutku, nego plod dugotrajnog istaživanja,
pročavanja i ozbiljnih priprema da se krene na put. Pri tome su sve, što je
moglo da ih omete, stavili na stranu, i bili su odlučni da idu do kraja svog
puta. Nisu se čak ni dovoumili oko toga da stanu pred, tada vladajućeg, opasnog
Iroda.
I iako su
imali mnogo saznanja, opet su bili mudri i pitali za put i vreme.
Potrebna nam
je takva mudrost da, iako smo uvereni da znamo puno, opet pitamo i potvrđujemo
svoja saznanja, od onih koji su možda pozvaniji od nas za neke stvari.
Setite se
onog Etiopljanina koji čita Pismo, i kaže da ništa ne razume. Ipak, razumeo je
toliko koliko je bilo dovoljno da dođe u Jerusalim i da se pokloni pred Bogom i
prinese svoju žrtvu. Ali, to mu nije bilo dovoljno, pa mu prilazi Filip i pita
ga – razumeš li ti to što čitaš. A on kaže, kako ću razumeti, ako me neko ne
uputi, pa poziva Filipa u kola da ga ovaj pouči.
Jedan od
znakova mudrosti je traženje novih saznanja i držanje uma otvorenim. Pogotovo
kad je u pitanju proučavanje Biblije.
Živimo u
vremenu kad jako malo proučavamo, jer smo na instant teologiji. Dostupno nam je
sve pripremljeno i prožvakano. Potrebno je samo da upamtimo i da reprodukujemo.
Zato mnogi deluju tako duhovni i načitani.
Velik broj hrišćana nauči parole i omiljenih propovednika, i to je to, ali tu
prestaje sva dubina i bogatstvo Božije reči.
Istinu vam
govorim. Često na društvenim mrežama možete naći stihove, koje neko nakači, o
kojima nije uopšte razmišljao, a kamo li istraživao, i promakne mu suština, ili
reč ili kontekst. Zvuči dobro, a ne znači ništa ili još gore, bude potpuno
pogrešno. Najgore od svega je što, tako oskudno znanje, onda smatramo kao
sasvim dovoljno i ne istražujemo niti proširujemo svoju spoznaju Boga.
Mudraci su
sledili Njegovu zvezdu. Nije tu bilo mnogo svetla, ali su je oni sledili, i
nisu se dvoumili da pitaju. Radili su po onome što im je bilo dostupno i prihvatali
ono što im je Bog još nadodao.
Da li
sledimo ono šta sa sigurnošću znamo, živimo li u svetlu onoga što vidimo, i smatramo
da je to dovoljno i da nam više ništa ne treba? Da li se zadovoljavamo se time
što smo naučili puno parola, a od prakse, sem uzvikivanja istih, nema
mnogo?
Ili pak, kao
mudri dozvoljavamo Bogu da nas i dalje izgrađuje i obasjava život svojim
svetlom?
Svrha
njihovog putovanja bila je da se poklone kralju, da ga proslave i daju mu svoje
blago. Šta je svrha našeg putovanja? Odgovor na ovo pitanje, ukazuje na mnoge
stvari koje nam se dešavaju u hrišćanskom životu.
Kao što sam
već pomenuo, mudrace ništa ih nije omelo na putovanju – ni neprilike, ni
teškoće, ni opasnosti ni trošak.
Uveren sam
da je ovo jedna od lekcija koja nam je itekako potrebna. Isuviše često i
nebrojeno mnogo, ima prepreka, koje nas ometaju u našem dolasku da se poklonimo
Bogu.
Nekad je to
društvo, nekad je glavobolja, nekad raspoloženje, pa posao, pa porodica ... ma
znate sve razloge koji iskoče i ispreče se, baš u trenutku kad treba da se ide
u zajednicu na službu.
U poslednje
vreme često čujete, posebno od mlađih, da nije baš najvažnija stvar na svetu
doći na službu. Posebno što se čini da često niko ni ne primeti da li si došao
ili ne.
Ipak, nije
stvar u samom dolasku, stvar je u onome što dobijamo dolaskom.
Potpuno je jasno
da bi se sve oko Isusovog rođenja, i uopšte oko tih događaja, desilo upravo kao
što se desilo, i da mudraci nisu došli, nikome to ne bi ni nedostajalo, niti bi
ceo događaj izgubio na važnosti. O tome svedoči i činjenica da ni Markovo, ni
Lukino ni Jovanovo evađelje ne opisuju ovaj događaj, i ništa im ne nedostaje.
Dakle, sam
događaj rođenja Hristovog ne bi izgubio ništa od svoje vrednosti, ali mudraci
bi bli na ozbiljnom guvitku. Oni bi izgubili krunu svog truda, nagradu za svoju
potragu i blagoslov svoje vere.
Isto je i sa
nama. Npr. ova služba četvrtkom se dešava i dešavala bi se da nas je samo
dvoje, ili da nas je tristo. Istina vizuelno je lepše videti crkvu od tristo
nego od tri člana, ali u suštini služba je služba. Na gubitku su samo oni koji
nisu tu – nemaju udela u zajedništvu, u moltivi, u reči, u davanju, u
slavljenju, dakle, u upravo onim stvarima kojima Bog obogaćuje našu veru,
podstiče je da raste i sazreva.
Revnost i
želja da se bude deo hrišćanske službe i okupljanja su dokaz da razumemo Božiju
reč, i prihvatamo istine koje nam ona daje.
Ne okuplja
se jedna hrišćanska zajednica nekoliko puta u toku nedelje, zato što je to tako
nekome palo na pamet ili zato što tako naša denominacija to propisuje.
Razumevajući ono šta je Bog objavio kroz proroke i apostole – crkva se okuplja
iz potrebe da ohrabrujemo, poučavamo, tešimo i pomažemo jedni drugima, ali i iz
želje da proslavlja svog Boga i Spasitelja u zajdništvu Božije porodice.
Iako ne mogu
da kažem da nije važno, ali suština svega nije u broju dolazaka ili nedolazaka
na službu. Suština je u onome što dajemo i šta primamo kad smo zajedno.
Mudraci
sigurno ne bi bili zadovoljni da su potegli toliki put, a da su na kraju stigli
u pećinu iz koje je Isus sa porodicom već otišao, i da su tamo zatekli pastire
koji bi im prepričali svoju verziju događaja.
Oni su se pokrenuli
da se susretnu sa nebeskim Pomazanikom, i ništa sem toga nije moglo da
zadovolji i opravda sav njihov trud.
Proučavali su
Pisma, proroke, proučavali su nebo, i jedino susret sa tim Novorođenim kraljem,
bio je ono što su očekivali i trebali.
Oni sami su
posvedočili onim što su znali, ali su takođe bili zadivljeni događajem kome su
bili svedoci i blagosloveni susretom koji su doživeli.
Mi smo,
danas, u jedinstvenoj poziciji u istoriji. Zbog toga kad smo i gde smo rođeni
mi možemo da otvorimo Pismo i da pročitamo celu priču o Isusu. Mi možemo da
znamo sve o Njegovom rođenju, životu, smrti i vaskrsenju.
I upravo
zbog toga ne bismo trebali da budemo zadovoljni time da ćemo se samo pojaviti
na nekoj službi, u nekoj crkvi, nego treba da se radujemo i nadamo da ćemo od
Boga primiti ono što nam je obećao, a da ćemo mi sa svoje strane dati ono što
imamo.
Vrlo važan i
neodvojiv deo ove priče o tri mudraca, je njihovo darivanje. Kao što sam rekao
na početku, njihovi darovi bili su zlato, tamjan i smirna. Svaki od ovih darova je lekcija za sebe.
Primetite da
u ovoj priči, mudraci ne daruju Iroda ničim, iako je on na vlasti. Ali on je
bio okrutan i zao čovek, koji je naredio da se pobiju sva deca mlađa od dve
godine. Ubio je svoju rođenu majku, ženu i tri sina. On je pravi kontrast tek
rođenom Isusu - vladar ovog svetna pokvaren i zao do srži, naspram dolazećeg
vladara, punog milosti, kojemu je vlast na ramenu, koji je Knez Mira.
Želim ovde
da kažem da je i ovo veoma važna lekcija – ulagujemo se i iskazujemo čast
vladarima ovog sveta, bez obzira na njihovu pokvarenost, a uskraćujemo Bogu
darove koji mu pripadaju.
Kako merimo
svoju ljubav prema Bogu i Isusu? Notifikovanjem koliko puta smo došli u crkvu,
ili striktnim držanjem naučenih doktrina ...
Ipak, pravi
test može biti i jeste, davanje Bogu od najboljeg što imamo, baz zadrške i bez
kakulacija.
Kainova
žrtva je bio deo onoga što mu je izraslo, bez biranja ili odvajanja, i nije ga
praktično koštala ništa. Avelj je prineo od prvine, a od prvine pretilinu.
Najbolje od najboljeg, za Najboljeg.
Dar košta. I
nije najvažnije materijalna vrednost, nego ono koliko smo sebe uložili u to.
Vidite,
darovi mudraca su pažljivo izabrani, i sa poniznošću prineseni.
To su najveće i najvažnije lekcije za nas. Bog zaslužuje da ga tražimo, da mu se poklonimo i da mu
predamo sve svoje najbolje.
On će nam
dati,u skladu sa svojom voljno, dobrotom i mološću dati, sve što nam je potrebno.
Amin
Нема коментара:
Постави коментар