(Protestantska evanđeoska crkva Beograd, Simina 8; nedeljna služba 17. septembar 2017.)
Priča o fariseju i cariniku
„A onima koji su bili ubeđeni da su
pravedni, a sve ostale nipodaštavali, ispriča ovu priču: »Dvojica su otišla u
Hram da se pomole. Jedan je bio farisej, a drugi carinik. Farisej je stajao i
ovako se molio u sebi: ‚Bože, hvala ti što nisam kao ostali ljudi - razbojnici,
nepravednici, preljubnici - ili kao ovaj carinik. Postim dva puta nedeljno i
dajem desetak od svega što steknem.
»A carinik je stajao podalje i ni
pogled nije hteo da podigne ka nebu, nego se udarao u grudi i govorio: ‚Bože,
smiluj se meni, grešniku!‘
»Kažem vam: on, a ne onaj drugi,
otišao je kući opravdan. Jer, ko samoga sebe uzdiže, biće ponižen; a ko samoga
sebe ponizuje, biće uzvišen.«“ Luka 18:9-14
Poniznost je jedna od
najkompleksnijih hrišćanskih tema. Često zloupotrebljavana, posebno od strane
onih koji bi trebalo da pokažu najviše poniznosti.
Neretko možete da doživite da vas na
poniznost pozivaju onda kad želite da ukažete na nešto pogrešno ili drugačije
od ustaljenog.
Može da vam se desi da budete pozvani
na poniznost jer vaša sposobnost i želja da radite prevazilaze ili ometaju
nečije planove.
Poniznost često pogrešno
poistovećuju sa poniženjen, a još češće sa ulizištvom i servilnošću.
Što se pak Božije reči tiče -
poniznost je u osnovi suprotnost svakoj vrsti ponosa, ali i čvrsta rešenost da
sve ono što jesi bude potčinjeno Božjoj volji.
Teško je biti ponizan, pre svega
zato što se retko kad učimo tome, a onda i zato što nas sve oko nas podstiče da
budemo ponosni.
Svaki čovek je već, i bez da ga neko
uči i podstiče, u osnovi ponosan, i to zbog mnogih stvari.
rase, vaspitanja, porekla,
obrazovanja, dobrog izgleda, inteligencije, sposobnosti, talenata, darova i
pozicije, kuće, auta ili uticajnog prijatelja...
Kad bi Bog gledao na stvari onako
kako mi gledamo, on bi više od svih nas, mogao biti ponosan na sve što je
stvorio. Sve što vidimo i što ne možemo da vidimo, Njegovo je delo. Sva ta
Božija čuda, govore o njegovoj veličini. I ta veličina nam je ponekad
neshvatljiva.
Ali, pogledajte sada ovo, Jovan u
1:14 piše – „Reč je postala telo i živela je među nama i videli smo Njegovu
slavu.“
Mislim da smem da kažem kako je
slava stvaranja postala još slavnija kad je Stvoritelj došao da bi živeo kao
deo tog stvorenja. On nije došao da se ponaša kao naš pokrovitelj i gazda, iako
kaže "Zovete me Gospod, i jesam." Nije došao da se pokaže kako je
velik pošto se ponizio i došao među nas. Ne!
On je
došao, ponizno, postavši u svemu kao mi. U našem
Gospodu Isusu Hristu nije postojao ni atom ponosa.
Nikad se nije nametao ljudima, nikad
nije zastrašivao ljude, nikad se nije ponašao bahato, niti se pravio
superiornim. Sebe je zvao „sinom čovečijim“.
Bog želi
da ljudi žive u poniznosti.
Zlo, koje je na svetu, rodilo se u
srcu jednog od najvećih anđela koji se uzvisio u svom ponosu. Njegova želja je
bila da za sebe prigrabi jednakost sa Bogom. Zbog toga je zbačen sa svog mesta.
Bog je uvek protiv ponosa, gde god
da se on nalazi. Bilo da je to na nebu ili na zemlji.
Biblija kaže da se Bog suprotstavlja
ponosnima. I ne samo da se suprotstavlja nego se i aktivno bori protiv našeg
ponosa, jer je ponos začetak svih stvari koje mogu da nas odvoje od Njega.
Kako se boriti protiv ponosa?
Pre svega potrebno je da ga
prepoznamo.
Ako misliš da nisi ponosan, to je prvi
i siguran znak da jesi. Svaki čovek, koji se rodi na ovom svetu rađa se
inficiran ponosom.
Ceo svet je ispunjen duhom ponosa
(zlo) koji nas stalno tera da se uzdižemo. Nasuprot tome je duh poniznosti
(dobro) koji nas vraća na realni nivo. I to je ta, stvarna svakodnevna borba
koju vodimo.
Ko sam ja? Šta sam ja? Kakav sam ja?
Ja, ja, ja... (u engleskom jeziku čak se i zamenica JA, piše velikim slovom.
Rešenje problema ponosa, odnosno
poniznosti, kako lično tako i globalno, je u hrišćanstvu. Ne znam, koliko to
sad zvuči ponizno, ali ja u to verujem jer Hrist je PUT i ISTINA za sve, pa
tako i za ovo. Naravno, kad kažem, hrišćanstvo, mislim na ono kako Bog gleda na
to, a ne na ono šta su ljudi učinili sa tim. Biti hrišćanin, znači biti sličan
Hristu, jer hrišćani smo, samo onoliko koliko smo slični njemu.
Po čemu možemo da procenimo svoju
sličnost da Hristom?
Ljudi često misle da sličnost da
Hristom može da se meri poznavanjem Biblije ili aktivnošću u crkvi, ili
služenjem Bogu. Dakle, moram da vas razočaram. Ne postoji način da se na bilo
koji način i ikad izjednačimo sa njim po tim pitanjima. Zato su mnogi
prevareni. Mnogi znaju bibliju skoro napamet, služe svugde, obilaze razne
crkve, i sve manje liče na Hrista.
Na žalost, postoji jedno ubeđenje, da poniznost može da se
zaradi, ili da raste proporcionalno delima koja činimo. Ali to jednostavno ne
funkcioniše.
Poniznost je pitanje odluke.
Kao što se ljubav ne temelji na osećanjima, već su osećanja
plod ljubavi; tako ni poniznost nije utemeljena na onome šta činimo, nego ono
što činimo izvire iz poniznosti na koju se odlučimo.
Da je Isus, na primer, došao na
zemlju i postao najveći i najmoćniji car, to bi još uvek bila neverovatna poniznost
zato što bi i to bio ogroman korak naniže (od Boga do zemaljskog cara).
Onda bi, kao car, imao vremena da
polako, sve više i više, napreduje u poniznosti. Mogao bi da se odrekne carstva
i postane običan. I svi bismo rekli "Bravo, kako je on samo ponizan!"
To je poniznost koju bismo veoma
lako razumeli. To je poniznost koju bismo mi voleli da primenimo u našem
životu. "Daj mi da ja postanem nešto, pa ću ja onda lako da budem
ponizan."
Međutim, On je odlučio da bude
ponizan, odmah, bezuslovno i bezrezervno. Do smrti. Ne da se postepeno unizuje,
nego da odmah bude sa najmanjima, da postane, ne kao i svaki drugi čovek, nego
kao jedan od najmanjih.
Razmislite o ovome.
Niko od nas nije mogao da izabere u
kojoj porodici će se roditi, isto kao što nismo mogli da biramo u kojoj zemlji
ćemo se roditi (iako baš volimo time da se ponosimo, do te mere da zbog toga i
ratujemo), ni u kojim okolnostima. Što se nas i našeg uticaja tiče, sve šta je
do toga - ko smo, šta smo i gde smo - je puka slučajnost.
Za razliku od nas, Isus Hrist je
mogao da odredi, i gde će biti rođen i kad će biti rođen i ko će ga roditi, i
ko će mu biti preci, sve.
I šta je On izabrao!?
Izabrao je siromašnu, nepoznatu
porodicu jednog stolara iz mesta Nazaret, koji ni dan danas nije najpoželnije
mesto za život u Izraelu.
Izabrao je štalu, kao mesto svog rođenja.
Čak i ne pravu štalu, već improvizovanu u pećini. Neuredno mesto!
Pogledajte njegovo porodično stablo
- Tamara koja je učinila preljubu sa
svojim svekrom;
- Rava prostitutka iz Jerihona;
- Ruta, potomak Moava koji je bio
rođen kao plod incesta;
- Vitsaveja, žena sa kojom je David
učinio preljubu.
To je porodično stablo koje je Isus
izabrao! Zašto je izabrao takvu vrstu ponižavajućeg porodičnog stabla i tako
ponižavajuće mesto svojeg rođenja? Poniznost!
Kada je postao čovek, Isus je
ponizio sebe i postao svima sluga. Postao je kao rob. Često je govorio svojim
učenicima: „Ja nisam došao da bi vi meni služili. Ja sam došao da služim
vama.“
On koji je Bog, izabrao je da služi,
pomaže i bude blagoslov ljudima, pa tako i svaki hrišćani, što je sličniji
Hristu, treba da ima sve veću potrebu da čini kao On - da služi, blagosilja i pomaže drugima.
Međutim, naše služenje ne sme da
promoviše nas, ili da od nas čini nešto veliko. Služenje ne sme da bude povod
za ponos, ili još gore za oholost.
Na žalost, i među hrišćanima i hrišćanskim vođama, često možete da vidite
taj ponos, i želju za samoizdizanjem.
Isus to nikad nije činio, a Bog želi
da živimo onako kako nam je Isus to pokazao.
On se u potpunosti poistovetio sa
nama. Njega nije bilo sramota što je čovek, niti pak se stidi da nas zove
svojom braćom (i sestrama).
Ponekad se osećamo superiornijim u
odnosu na neke ljude. Osećamo da smo, nekako, bolji. Ponos!
"Hvala ti Bože što nisam kao
on."
U suštini
su svi ljudi jednaki. Bez obzira na pol, rasu, porodicu, obrazovanje,
inteligenciju, kulturu, poziciju u društvu itd, svaki čovek se suočava životom
koji je u osnovi isti, samo se okolnosti i način razlikuju.
Bog nam daje Svetog Duha da nas
pouči da to razumemo, da to prihvatimo i da, po ovom pitanju, imamo istu misao
kao što je Hrist imao. Drugim rečima, On
nam pomaže da se, kao što Pavle piše Rimljanima, "preobražavamo
obnavljanjem svoga uma, da razaberemo šta je Božija volja, šta je dobro,
prijatno i savršeno."
Naš način razmišljanja mora da bude kao
Isusov.
To ne sme da bude teorija. To treba
da postane realnost našeg života.
Kako razmišljate o sebi kad ste sami?
Da li upoređujete sebe sa drugima - od koga ste bolji, i ko je bolji od vas, i
u čemu. Šta ti, stvarno misliš o sebi? Ima li u tome ponosa, ili ste prestrogi
prema sebi.
Čuvajte se, ni jedna krajnost nije
dobra.
Biblija kaže da smo, kao pojedinci,
Bogu veoma važni; ali takođe nas uči da treba da smatramo druge barem
podjednako važnim, pa čak i većim od sebe. To ne znači da druge treba da
smatramo boljim od nas. To je tako pogrešno. Niko nije bolji od mene (a ni
lošiji). Kao što rekoh u suštini svi smo isti.
Isus nije smatrao druge ljude boljim od sebe. Poniznost ne znači smatrati druge ljude boljim od sebe. To je lažna
poniznost i opasno razmišljanje. Bog to ne očekuje od nas. Najviši zahtev u
tome je onaj iz Fil.2:3! "u poniznosti jedan drugoga smatrajte
većim od sebe."
Isus je u praksi pokazao kako to
treba da izgleda - kad je učenicima oprao noge.
"Da se proslavi Otac. "
Kad
razmišljamo o poniznosti uvek treba da imamo na umu da je to što jesmo, Bog
stvorio, i da smo bez njega ništa.
Na primer,
ako ste inteligentni,
ko vas je učinio takvim? Ako ste talentovani, odakle vam talenat? Zaista je veoma mudro da budemo potpuno
ponizni kada razmišljamo o svom stanju.
Gospode, šta imam što nisam primio?
Samo je bezuman čovek ponosan!
Čudesno je posmatrati Isusovu
poniznost od trenutka kada je bio dete. U Bibliji, Luka 2:51, čitamo "Onda
se s njima vratio u Nazaret i bio im poslušan." I to je trajalo
trideset godina.
E sad, da li su Josif i Marija bili
savršeni? Daleko od toga! Nisu bili posebno bolji od nekog sadašnjeg bračnog
para. Čak se i hrišćani ponekad „zakače“, zar ne? Verujem da se to dešavalo i
Josifu i Mariji. Nisu oni bili ni savršeni ni bezgrešni (Svoje
dete su zaboravili u hramu).
A u njihovoj kući je živeo Isus koji
je bio bezgrešan, savršen i koji nikada ništa nije pogrešio.
Dakle, ko tu kome treba da se
pokorava? Logično bi bilo da se nesavršeni pokorava savršenom, zar ne? Ali nije
bilo tako! Isus se pokoravao nesavršenim roditeljima. Zašto? Zato što je bio
ponizan pred onim koji je tako odredio "Poštuj oca i majku,..."
Da li su vaši roditelji savršeni? Da
li su vaša braća i sestre savršene? Da li mislite da vaš partner mora biti
savršen ili će vaš budući muž ili žena, biti savršeni? Da li je vaš pastor
savršen, ili propovednik ili omladinski vođa? Samo se vi nadajte!
Nije lako pokoravati se nesavršenim
ljudima. Zbog svoje nesavršenosti oni nam često izgledaju lošije nego što mi
sebi izgledamo. A Bog traži da se ponizimo pred takvima. Da li možeš da se
poniziš pred nekim koga smatraš lošijim od sebe? Ako si ponizan, kao što je
Gospod bio ponizan, to uopšte nije neki problem.
Poniznost je tajna, koja se otkriva
kad se otkrije razlog! Zašto da budem ponizan?
Kad je započeo svoju službu, Isus se
nije okitio ni jednom titulom. Nije želeo ništa što bi ga na bilo koji način
učinilo različitim od onih kojima je došao da služi. Bio je u svemu, kao vi i
ja. Zašto?
Zato što je njegov jedini cilj bio
da sva slava pripadne Ocu. Nikad nije želeo da slava pripadne njemu. Sve što je
činio imalo je za cilj da se ljudima objavi Božija slava. I znao je da će Otac,
kad ga Sin proslavi, proslaviti Sina.
Dakle, hrišćanska poniznost treba da
ima za cilj samo jedno – da se proslavi Ime Božije. Zato treba da sam ponizan.
Jer jedina slav, koja treba da krasi
bilo čiji hrišćanski život, je Božija slava. Ljudska slava ne može da doprinese
ništa Božijoj slavi, nego je može samo zatamniti. Istinite Božije sluge znaju
to i žive tako, oni lažni dolaze u svoje ime, propovedaju u svoje ime, motivišu
u svoje ime, čak isceljuju u svoje ime - i naravno za to primaju platu. Ali,
kao što je pisao apostol Pavle
"A u crkvama u Judeji, koje su
u Hristu, nisu me lično poznavali. Samo su čuli: »Naš nekadašnji progonitelj
sada propoveda veru koju je nekada hteo da uništi!« I slavili su Boga zbog
mene." Galatima
1:22,23
Niko ne treba da zna tvoje ime, nego
tvoja dela moraju da budu poznata i to tako što će proslavljati Boga, jer slava
pripada samo Bogu.
Sve drugo je prevara i laž.
Kad je to cilj, onda ništa nije
teško, onda sve ima smisla i sve ima razlog.
Hrišćanske zajednice napreduju ili
propadaju u zavisnosti od toga koliko je poniznosti u onima koji se okupljaju
da zajedno proslavljaju Boga. Jer tamo gde nema poniznosti ima razdora i grupa,
i spletki i ljubomore, i nepotizma i cinizma i svega drugog što kvari i ruši.
I, uopšte nije teško videti koliko
poniznosti ima među nama ili je nema. Jer, ponizni primećuju potrebe drugih i trude se da, služeći, odgovore na te
potrebe.
Ponizni
rade i više od onog šta je "propisano"; oni vole i one koji nisu
njihovi; oni sede i sa onima koji ne mirišu; mole se za one koji ih ogovaraju,
pokoravaju se i onima koji im nisu dorasli...
Ponizni se
nadaju da je nebo otvoreno za sve, pa čak i za njih same, iako toga nisu
dostojni.
I uvek
imajte na umu da se "Bog se protivi oholima, a poniznima daruje
milost.« Ponizite se, dakle, pod moćnom Božijom rukom, da vas uzvisi kada dođe
vreme." 1. Petrova 5:5
Нема коментара:
Постави коментар