(Protestantska evanđeoska crkva Beograd, služba četvrtkom, 14. decembar 2017. godine)
Apostol
Pavlje je u 1.Korinćanima 7:21 napisao “… ako možeš da postaneš slobodan, iskoristi
priliku.”
Svetska
književnost, udžbenici istorije, filzofska dela, političke encikopedije, pravni
dokumenti, pa i teološka dela, prepuna su tekstova o slobodi.
Ljudi
pevaju pesme, pričaju, ratuju, podižu revolucije, i sve to radi jednog nedosanjanog
sna o slobodi koji čovek, uvek iznova i iznova sanja.
Tužna je
činjenica da čovek nikad ne može biti istinski slobodan, barem ne na način na
koji želi da bude slobodan. To zato što želi slobodu koja bi mu garantovala da
radi šta hoće, kad hoće, kako hoće, i s kim hoće. Naravno, svima nama je jasno da takvo što
niti postoji niti može postojati, već je to ideja onako, utopijska,
idealistička, koja služi da bi se manipulisalo ljudima, a ne da bi se oni stvarno
oslobodili.
To je, za
neke ljude, poprilično razočaravajuće. Naš ego, naša ogrehovljena priroda,
hrani se idejom da može da bude slobodna, tj. nezavisna. Da bude kao Bog,
suvereni gopodar svog života.
To je
ideja koju je zmija ubacila Evi u uši, i te reči i dan danas, odjekuju u
ljudskom umu.
Ipak, ako
želimo da budemo iskreni, shvatimo da nam naša ograničena priroda, naš mentalni
sklop, i uopšte uticaj koji možemo da ostvarimo na naš život, ne dozvoljavaju
da imamo tako visoko ideje. Naime, svakodnevno smo suočeni sa istinom da, niti
možemo, niti umemo, niti imamo kapacitete, da dopremo do ideala slobode kojem i
nesvesno, nošeni apsurdnom greha, težimo. I to, počev od najbanalnijih stvari.
Hteli mi
to da priznamo ili ne, najviši domet koji možemo da postignemo, a da liči na
slobodu, je da izaberemo gospodara kojem ćemo služiti.
Mi,
hrišćani, probuđeni glasom evanđelja i podstaknuti Svetim Duhom, dobili smo
pravo razumevanje istine o ovoj stvari.
Kao
Božija stvorenja, razumemo da pripadamo Bogu, i da živimo jer Njegov dah života
živi u nama.
Kao
Božija deca, znamo da pripadamo Bogu, jer nasleđujemo, ne samo Njegov dah, nego
i Njegovu prirodu.
Čuo sam jednu priču o listu sa velikog drveta,
koji je silno želeo da bude slobodan. Zamolio je vetar da mu pomogne da se
oslobodi. I vetar mu je pomogao, nosio ga je jedno vreme, a onda je otišao na
svoju stranu – gde već vetrovi idu. List je pao na zemlju. Nije otišao daleko
od drveta. Ali drvo više nije moglo da ga hrani, i list je uskoro uvenuo. To je
tužno, ali ako se odvojimo od Boga, kao list od drveta, odvojimo se i od izvora
života.
Isto je i
sa našom slobodom. Slobodni smo jedino ako smo „prikačeni“ na Boga. Možda to
zvuči kontradiktorno - moraš biti zakačen da bi bio slobodan, ali to je istina.
Reč
nam kaže, 2.Kor.3:17, “Gospod je Duh, a
gde je Duh Gospodnji, tamo je sloboda.”
Dakle, ne preostaje nam ništa drugo, ako želimo
slobodu, sem da se utopimo u Božijeg Duha. Svi smo, na tu slobodu u Duhu
Svetom, pozvani.
To je jedini način na koji Bog može da se stara o nama i posveti nas svojim
prisustvom. Put u tu slobodu, u prisustvo našeg Boga, vodi
kroz veru u našeg Gospoda i
Spasitelje Isusa Hrista.
----
Ipak moram da kažem da sa slobodom treba biti
veoma oprezan i pažljiv. Sloboda može da zavede, i da odvede u pogrešnom
pravcu.
Mnogo upozorenja nalazimo u Svetom pismu, koja su
vrlo jasna.
Galatima 5:13 „Vi
ste pozvani na slobodu braćo. Samo, nemojte da vaša sloboda bude izgovor za
telo, nego u ljubavi služite jedan drugom.“
i
1. Petrova 2:16 „Živite kao slobodni ljudi, ali ne kao oni kojima je sloboda samo
pokriće za zlo, nego kao Božije sluge.“
ili
1.Korinćanima 8:9 “Samo, pazite da vaša sloboda ne bude kamen spoticanja za slabe.”
Na
žalost, puno je hrišćana koji zloupotrebljavaju slobodu koja nam je data, do
mere opravdavanja greha. Siguran sam da
ste to do sad videli, čuli, pa čak i iskusili.
Npr. razvodi među
hrišćanima, tolerancija prema homoseksualizmu,
feminizam, sinkretizam, su samo neke od tih tekovina slobodnog hrišćanstva.
Da ne govorim o opasnim teološkim i dogmatskim
avanturama, slobodnih interpretacija pisma, raznih, nazovi, učitelja, bez
korena u bilo kojoj crkvi, a kojima ljudi hrle jer im milozvučno pevaju na uši
– sloboda. Tebi pripada, ti odlučuješ, ti se pitaš, ...
Isus kaže da je svako ko čini greh, rob grehu.
Laž, ponos, licemerje, krađe, svađe, prkosi, zavisti, mržnje, nemoral, ... su
stvari koje nas zarobljavaju ako ih činimo. To nije nikakva teologija, to je
čista istina. Npr. da bi laž opstala, moraš stalno da je nadograđuješ, ponos
mora neprestano da se hrani, licemerje traži neprestanu glumu, ...
Tako pod izgovorom slobode, ljudi postaju taoci
raznih gospodara, kojima se predaju, nekad voljno jer im se čini da je dobro to
što čine, nekad nevoljno jer ni ne znaju da čine drugačije.
Bilo kako bilo, takva zarobljenost postaje sve
dublja što duže traje, dok se na kraju ne protvori u ropstvo, koje čoveku
oduzima sve – i identitet, i blagoslove, i radost, i smisao.
---
Kad je neko rob, on teži za slobodom. Naravno!
Kako se osloboditi i postati slobodan?
Jovan
8:39 “Pa, ako vas Sin oslobodi, bićete
stvarno slobodni.”
On, koji je Istina, došao je da nas oslobodi.
Jednostavnom verom i pouzdanjem, prihvatanjem i
istrajavanjem u Njegovom prisustvu, postajemo slobodni od greha. To je Njegova
misija, za to je rođen i za to je položio svoj život.
„Na meni je Duh Gospodnji, jer me je pomazao da siromasima objavim
evanđelje.
Poslao me da sužnjima objavim oslobođenje, slepima da će
progledati,
da na slobodu pustim potlačene“ Luka 4:18
Život u istini Isusa Hrista blagosilja nas
slobodom koju je teško i opisati.
Naravno, potrebno je da kažem da, nismo
oslobođeni od toga da ćemo pogrešiti. Na žalost, naša stara priroda još se
mrda, još se ne da. To je neprestana borba koja se svakodnevno dešava u nama.
To je ona borba zbog koje je apostola Pavle
zavapio „Jadan ti sam ja čovek! Ko da me
izbavi od ovog smrtnog tela? Rimljanima 7:24
Hvala Bogu kroz Isusa Hrista, našeg Gospoda!“ Rimljanima 7:25
Jer zahvaljujući našem Gospodu.
„Zato sada nema osude za one koji su u Hristu Isusu, jer me je
zakon Duha života u Hristu Isusu oslobodio zakona greha i smrti.“ Rimljanima 8:1,2
---
To je sasvim očekivano Božije delovanje u odnosu
na čoveka, a rekao bih i na sve stvorenje.
Naime, svako ropstvo, odvaja nas od zajednice sa
Bogom. Ne moram da napominjem da nas svaki vid ropstva odvaja od zajedništva
koje treba da imamo jedni sa drugima.
U Hristu imamo dvostruko oslobođenje: oslobođeni
smo od svega što nas sputava i prisiljava na nešto. Verujem da je apsolutna vrednost svega toga, a možda će nam kroz to biti jasnija slika
te dragocene slobode koju nam je doneo Hrist – činjenica da nas je on oslobodio
od Zakona.
Ako nas je oslobodio toga, kako nas onda neće
osloboditi od svega drugoga što želi da nam nametne svoju volju? Razmislimo o
tome, šta to znači za naš svakodnevni život?
Ništa nismo dužni da činimo, ništa. Slobodni smo
od svega i svakoga. Uh, koje olakašanje!
Pa ja, znači, ne moram da se ponašama kao i svi
drugi. Ne moram da imam slavu, ne moram da se oblačim kao i svi ostali, ne
moram da varam, kradem, lažem ... ne moram da budem prvi, ne moram da imam sve
što vidim da bi me poštovali, ne moram da pijem, pušim, drogiram se da bih bio
prihvaćen, ...
Slobodan sam od svega, pa i od samog sebe.
Sloboda, dakle, nije da mogu da radim šta hoću,
nego da ne moram da radim šta neću.
Bog nam je darovao i
drugu slobodu, oslobodio nas je za
sebe. Oslobođeni od svega postajemo slobodni da se „prikačimo“ na Gospoda i
činimo dela na korist ljudi i na slavu Bogu.
Sloboda, barem ova Biblijska, nije anarhija u
kojoj svako radi šta mu padne na pamet bez ikakvog obzira i odgovornosti, već
ima svoj cilj - služenje Bogu i bližnjima.
Dakle, pozvani smo da budemo
slobodni za ono za šta smo stvoreni – da odslikavamo sliku Božiju na celo stvorenje, brigom i
staranjem za sve i svakoga, a ne da, prvenstveno ugađamo sami sebi.
Martin Luter je u knjzi O slobodi hrišćanina napisao
"Hrišćanin je najslobodniji gospodar
svima, nikome potčinjen; hrišćanin je dužni sluga svima, svakome
potčinjen."
Na taj način, bez obzira što nam se čini da reči
sluga i potčinjen, ne idu baša u isti kontekst sa slobodom, nije nam uskraćena
nikakva sloboda, i nisu nam uskraćena nikakva prava, kao što neki imaju strah
da će se desiti, naprotiv. Na ovaj način dobijamo najveću moguću slobodu koja
je zamisliva u ovom svetu.
Dobijamo priliku da svoj život posvetimo Bogu pronoseći vest o njegovoj ljubavi i spasenju
koje ima za sve ljude. Imamo slobodu da budemo poslušni Bogu, i činimo ono na
šta smo pozvani. Ta privilegija i pozvanje je nešto nad čim niko nema nikakvu
vlast. Niko od nas nije pozvan niti je pridodat Božijoj porodici voljom nekog
čoveka i niti pak bilo koji čovek može da odlučuje o tome kako ćemo to pozvanje
koristiti. Dakle, sami sami, u punoj slobodi odlučujemo – da li ćemo, kako ćemo
i kad ćemo to raditi.
Bog je, u svojojm mudrosti i dobroti, dao darove
i postavio služitelje, da pomognu da svako može, slobodno da se izrazi u svom
hrišćanskom životu.
Ovde bih posebno želeo da naglasim – pomognu.
S druge strane, imamo slobodu, da se ponizimo i žrtvujemo.
Bog nas je postavio zajedno u crkvu da bismo
podržavali jedni druge, i bili na korist jednu drugima, da pored onih koji su
službom postavljeni da pomažu, i mi doprinosimo zajdničkom rastu jedan drugome,
da svi budemo spremni za dan dolaska našeg Gospoda. Da ne bude među nama ludih
devica, nego da svi zajedno možemo da idemo u susret njemu.
Na kraju, mogu da kažem ovo:
Hrišćanska sloboda je uslovna i oblikovana Rečju
Božjom. Ona predstavlja blagosloveno vreme u kome možemo nesputano da služimo
Gospodu i ljudima za koje je on umro, onima koji su u našoj verskoj porodici, i
onima koji to nisu, ali i za one napolju.
Naša konačna, i bezuslovna, sloboda tek treba da
dođe, kada primimo potpuno posinjenje i kada tela budu proslavljenja novim
životom kad dođe vreme vaskrsenja „Smatram,
naime, da naša sadašnja stradanja nisu ništa u poređenju sa slavom koja će se u
nama otkriti. Ono što je stvoreno željno iščekuje otkrivenje slave Božijih
sinova. A ono što je stvoreno potčinjeno je ništavnosti – ne svojom
voljom, nego voljom Onoga koji ga je potčinio – u nadi da će u slavnoj slobodi
Božije dece i ono samo biti oslobođeno robovanja raspadljivosti.
Znamo, naime, da sve što je stvoreno sve dosad uzdiše i muči se u
porođajnim bolovima. Ali ne samo ono nego i mi sami, koji imamo prve plodove
Duha, u sebi uzdišemo, iščekujući usinjenje, otkupljenje svoga tela.“ (Rimljanima 8:18-23).
Нема коментара:
Постави коментар